ŠKOLSKÝ ŠPECIÁLNY PEDAGÓG
Školský špeciálny pedagóg
Mgr. Martina Nemčeková
kontakt e-mail: martinanemcekovapd@gmail.com
Informácie na stránke školy v sekcii “Výchovné poradenstvo“
Konzultácie v pavilóne „D“ na prízemí
Streda: od 13:00hod. do 15:00hod
Piatok: od 13:00hod. do 15:00hod
Alebo podľa dohody
NÁPLŇ PRÁCE ŠKOLSKÉHO ŠPECIÁLNEHO PEDAGÓGA
Práca so žiakmi
Hlavnú náplň práce školského špeciálneho pedagóga tvorí priama práca so žiakmi so zdravotným znevýhodnením. Títo žiaci prichádzajú do učebne špeciálneho pedagóga na individuálne konzultácie podľa vopred stanoveného rozvrhu, spravidla 1 vyučovaciu hodinu týždenne.
Na hodine sa venujú rozvíjaniu tej kognitívnej funkcii, ktorú diagnostické vyšetrenia odhalili ako problémovú. Časť hodiny je možné využiť aj na objasnenie edukačného obsahu, ktoré sa pri aplikácii bežných pedagogických metód dieťaťu nepodarilo pochopiť.
Dôležitú úlohu špeciálno-pedagogickej intervencie tvoria aj rozhovory so žiakom, ktoré majú posilniť vzťah špeciálneho pedagóga a žiaka na základe dôvery, stimulovať aktivitu a snahu dieťaťa a súčasne ho motivovať do ďalšej práce.
Práca s rodičmi
Termín na konzultáciu si rodičia môžu dohodnúť so špeciálnym pedagógom podľa potreby.
Témou takýchto stretnutí býva výmena skúseností rodiča a učiteľa a hľadanie spoločného postupu pri edukačnom pôsobení na dieťa a pri zdolávaní jeho špecifických problémov. Dôležitou súčasťou spolupráce s rodičom je aj kompletizácia povinnej dokumentácie a posilnenie sebavedomia rodiča v jeho náročnej úlohe podporovať vzdelávanie dieťaťa so zdravotným znevýhodnením.
Práca s učiteľmi, výchovným poradcom a asistentom učiteľa
Školský špeciálny pedagóg je poradcom a pomocníkom triednych i predmetových učiteľov pri vzdelávaní žiakov so ŠVVP.
S predmetovými vyučujúcimi vytvára každoročne individuálny vzdelávací plán z predmetu, do ktorého sa premietajú špecifické problémy žiaka vyplývajúce z jeho diagnózy a priebežne s nimi konzultuje prípadné zmeny v ňom. Triednemu učiteľovi je nápomocný pri vypĺňaní školskej dokumentácie. Pomáha riešiť problémy individuálne integrovaných žiakov a pri vypracovaní IVVP.
Spolupráca s centrami psychologických a špeciálno-pedagogických služieb
Úlohou školského špeciálneho pedagóga je koordinovať proces, za pomoci ktorého sa žiak s problémami v učení stáva žiakom s diagnostikovanou a tolerovanou poruchou učenia. Tento proces vyžaduje spoluprácu nielen rodiča, žiaka, ale aj odborného garanta, ktorým je v tomto prípade CPPPaP. Školský špeciálny pedagóg je sprostredkovateľom medzi školou, CPPPaP a CŠPP.
„Školský špeciálny pedagóg je na základnej škole pre žiakov preto, aby sa žiakom (i rodičom) účinne pomohlo a tak sa im úspešne darilo, dobre sa v škole učili a zažívali radosť zo školskej práce a tak z nich vyrástli zdravé a harmonické osobnosti. “